Σε μια εποχή που συντελούνται αρνητικές κοσμογονικές αλλαγές στον ιερό χώρο της εργασίας, σε μια χώρα που, ακόμα και μέσα στο χειμώνα, ανθίζει ανελλιπώς η «φαιδρά πορτοκαλέα» (ας είναι καλά η εκάστοτε κυβέρνηση γι’ αυτό), πολλά και διάφορα «ανέκδοτα» αναφύονται καθημερινά από τις κυβερνητικές και μνημονιακές (εντός και εκτός Ελλάδας) «δεξαμενές σκέψης», τα οποία, δυστυχώς, στην πρακτική τους εφαρμογή, μετατρέπονται σε τραγωδίες για τη ζωή και το μέλλον του δύσμοιρου λαού μας.
Ένα από τα «ανέκδοτα» αυτά είναι και
εκείνο της… «αξιολόγησης» των εκπαιδευτικών. Μία «αναγκαιότητα», κατά τους
κυβερνώντες μας, ένεκα του ότι, κατά τους ίδιους πάντα, η δημόσια εκπαίδευση
μαστίζεται, ούτε λίγο ούτε πολύ, από… ανεπαρκείς, τεμπέληδες και κοπανατζήδες εκπαιδευτικούς, οι οποίοι και
ευθύνονται, σε πολύ μεγάλο βαθμό, για τα πανθομολογούμενα χάλια της Παιδείας.
Ποιοι εκπαιδευτικοί όμως είναι αυτοί; Μήπως… οι αναπληρωτές; Οι αναπληρωτές ΕΣΠΑ;
Οι «εθελοντές» εκπαιδευτικοί του κ.Λοβέρδου, οι οποίοι, αντί χρημάτων, θα
εισπράττουν… «μόρια»; Μήπως πάλι εκείνοι που, αρχές Δεκεμβρίου, 3 σχεδόν μήνες
μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, λείπουν ακόμα από τα σχολεία; Όχι. Είναι
οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί. Εκείνοι που διορίστηκαν με την επετηρίδα, πριν από το
άλλο «εφεύρημα» που λέγεται Α.Σ.Ε.Π., (αλήθεια, πού είναι αυτό το Α.Σ.Ε.Π.;),
αλλά και εκείνοι που διορίστηκαν μέσω αυτού, οι 16μηνίτες, οι 24μηνίτες, και
πάει λέγοντας. Ποιος μπορεί να ξεχάσει τον πρώτο διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π., το 1998,
όταν η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών βρισκόταν –δικαιολογημένα- «στα κάγκελα»,
ενάντια στον τότε διαγωνισμό –παρωδία, και, στην άλλη πλευρά, τα τότε
κυβερνητικά «παπαγαλάκια», από τα ραδιόφωνα και τις τηλεοράσεις, προσπαθούσαν
να πείσουν τον εαυτό τους και την κοινή γνώμη ότι «ο διαγωνισμός είναι σωστός» και ότι «θα προσληφθούν οι πιο άξιοι
εκπαιδευτικοί»; Τελικά,
16 χρόνια μετά, ούτε οι κατά την τότε κυβέρνηση «άξιοι» εκπαιδευτικοί του
Α.Σ.Ε.Π., (όπως και εκείνοι που διορίστηκαν με τους μεταγενέστερους διαγωνισμούς
του 2000, 2001, 2002, 2004 και 2008) αποδεικνύεται από τη σημερινή κυβέρνηση
ότι… δεν είναι και τόσο «άξιοι» και, επομένως, θα πρέπει να… «αξιολογηθούν»
ξανά!!! Βλέπετε, σε αυτήν τη χώρα, ακόμα και η… «αξιοσύνη», έχει ημερομηνία
λήξης και πρέπει να της γίνεται “update”, να ενημερώνεται, δηλαδή, μέσω της…
«αξιολόγησης».
«Αξιολόγηση», λοιπόν, εκείνων που, όπως όλες οι επαγγελματικές τάξεις, είδαν τα τελευταία πέντε χρόνια το μισθό τους να κατρακυλάει στα Τάρταρα, βιώνοντας κι αυτοί σε καθημερινή βάση τη σκληρή πραγματικότητα των μνημονίων. «Αξιολόγηση», λοιπόν, εκείνων, των οποίων, το κράτος τους έχει αφήσει, ουσιαστικά, χωρίς καμία επιμόρφωση, μιας και φρόντισε να καταργήσει τα διδασκαλεία. Με άλλα λόγια δηλαδή, οι εκπαιδευτικοί έχουν υποχρέωση να «αξιολογούνται» από το κράτος, αλλά, την ίδια στιγμή, το κράτος, δεν έχει καμιά υποχρέωση να τους επιμορφώνει!!! «Αξιολόγηση» των σχολικών μονάδων: εκείνων, δηλαδή, που δεν έχουν χρήματα ούτε για πετρέλαιο, που παρουσιάζουν σοβαρότατα προβλήματα υλικοτεχνικής υποδομής, που κι αυτές έχουν πέσει θύματα των μνημονίων. «Αξιολόγηση» μιας υποχρηματοδοτούμενης Παιδείας, «αξιολόγηση» - προθάλαμος μελλοντικών απολύσεων.
«Αξιολόγηση», λοιπόν, εκείνων που, όπως όλες οι επαγγελματικές τάξεις, είδαν τα τελευταία πέντε χρόνια το μισθό τους να κατρακυλάει στα Τάρταρα, βιώνοντας κι αυτοί σε καθημερινή βάση τη σκληρή πραγματικότητα των μνημονίων. «Αξιολόγηση», λοιπόν, εκείνων, των οποίων, το κράτος τους έχει αφήσει, ουσιαστικά, χωρίς καμία επιμόρφωση, μιας και φρόντισε να καταργήσει τα διδασκαλεία. Με άλλα λόγια δηλαδή, οι εκπαιδευτικοί έχουν υποχρέωση να «αξιολογούνται» από το κράτος, αλλά, την ίδια στιγμή, το κράτος, δεν έχει καμιά υποχρέωση να τους επιμορφώνει!!! «Αξιολόγηση» των σχολικών μονάδων: εκείνων, δηλαδή, που δεν έχουν χρήματα ούτε για πετρέλαιο, που παρουσιάζουν σοβαρότατα προβλήματα υλικοτεχνικής υποδομής, που κι αυτές έχουν πέσει θύματα των μνημονίων. «Αξιολόγηση» μιας υποχρηματοδοτούμενης Παιδείας, «αξιολόγηση» - προθάλαμος μελλοντικών απολύσεων.
Κι αν όλες οι παραπάνω διαπιστώσεις δεν
αρκούν σε κάποιον για να πειστεί για τις καταστροφικά αποτελέσματα της
«αξιολόγησης» στην Παιδείας μας, διαβάστε και το παρακάτω κείμενο, για τα…
«κατορθώματά» της σε Ευρώπη και Αμερική:
«Στις ΗΠΑ, τα τελευταία δέκα χρόνια, έκλεισαν 4.000 σχολεία,
καταργήθηκαν 300.000 θέσεις εκπαιδευτικών, μειώθηκε η κρατική χρηματοδότηση
προς τα σχολεία σε 34 από τις 50 πολιτείες, ενώ χιλιάδες μαθητές βρέθηκαν
στην κυριολεξία στο δρόμο – ειδικά στις φτωχές γειτονιές – αφού δεν υπήρχε πια
σχολείο να φοιτήσουν. Με ποιο τρόπο έγινε αυτό; Με την αξιολόγηση των σχολείων
και των εκπαιδευτικών μέσω σκληρών εξετάσεων που μετρούν τις επιδόσεις των
μαθητών από την τρίτη δημοτικού! Τα
σχολεία πια δεν προσπαθούν να υπηρετήσουν τις ανάγκες των μαθητών, αλλά οι
μαθητές τις ανάγκες των σχολείων! Οι εκπαιδευτικοί κάνουν στην κυριολεξία αγώνα
δρόμου για να μπορέσουν να επιβιώσουν σε ένα σκληρό εργασιακό περιβάλλον, όπου
το επαγγελματικό τους μέλλον είναι απόλυτα συνδεδεμένο με τις επιδόσεις των
μαθητών τους.
Τα ίδια ολέθρια αποτελέσματα έχουν τα συστήματα αξιολόγησης και στην
Αγγλία: κλεισίματα σχολείων, απολύσεις εκπαιδευτικών, αύξηση της μαθητικής
διαρροής, μείωση χρηματοδότησης. Η υπηρεσία της εξωτερικής
αξιολόγησης, το διαβόητο OFSTED, είναι στην κυριολεξία ο εφιάλτης των
εκπαιδευτικών. Η πίεση που τους ασκείται είναι τέτοια που το 50%
παραιτείται στην πρώτη πενταετία!
Όσο για την Ευρώπη, η κατάσταση είναι παρόμοια: χιλιάδες συγχωνεύσεις
και καταργήσεις σχολείων στην Πορτογαλία, υποχρηματοδότηση των σχολείων στην
Ισπανία μέσω της αξιολόγησης, διαχωρισμός των μαθητών στη Γερμανία από πολύ
μικρή ηλικία σε αυτά που «μπορούν» και «δεν μπορούν» να σπουδάσουν. Τέλος
παντού, η αναλογία μόνιμων και συμβασιούχων εκπαιδευτικών είναι σε βάρος των
πρώτων.
Οι «μεταρρυθμίσεις» στα εκπαιδευτικά
συστήματα σε παγκόσμιο επίπεδο, καθοδηγούμενες από τον ΟΟΣΑ, την Παγκόσμια
Τράπεζα και την Ευρωπαϊκή Ένωση στην περίπτωση της Ευρώπης, έχουν τρία βασικά
χαρακτηριστικά: τη σύνδεση της αξιολόγησης σχολείων και εκπαιδευτικών με τις
επιδόσεις των μαθητών, τη σύνδεση των μισθών των εκπαιδευτικών με τα
αποτελέσματα της αξιολόγησής τους και το γεγονός ότι χρησιμοποιούνται
εξω-εκπαιδευτικοί φορείς – δηλαδή εταιρείες και ιδιώτες - για την δήθεν
πιο «αντικειμενική» εξωτερική αξιολόγηση. Στα Προεδρικά
Διατάγματα και τα επιμορφωτικά υλικά που προβλέπονται για τη δική μας
αξιολόγηση, θα βρούμε αυτολεξί μεταφράσεις και copy paste από αντίστοιχα
νομοθετήματα άλλων χωρών, κατά κύριο λόγο των ΗΠΑ και της Μεγάλης Βρετανίας,
όπου εφαρμόζονται τα πιο σκληρά και καταστροφικά για το δημόσιο σχολείο
συστήματα αξιολόγησης.»
(Πηγή:
www.sylaristotelis.com)
Παρ’ όλα όμως τα τραγικά αυτά
αποτελέσματα της εφαρμογής της αξιολόγησης παγκοσμίως, ο κλάδος των
εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με αποφάσεις των Γενικών του
Συνελεύσεων, έχει ταχθεί καθαρά υπέρ της αυτοαξιολόγησης των εκπαιδευτικών και της
αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου. Μιας αξιολόγησης, που καμιά σχέση δεν έχει
με το Π. Δ. της κυβέρνησης, που εισάγει αυθαίρετες αντιπαιδαγωγικές και
αντιεπιστημονικές ποσοστώσεις που προβλέπονται στο Ν. 4024/2011 (προάγεται το
90% των εκπαιδευτικών από τον βαθμό Ε στον Δ, το 80% στον Γ, το 70% στον Β και
το 30% στον Α) προκειμένου να καθηλωθούν ακόμα περισσότερο οι μισθοί των
εκπαιδευτικών.
Ο κλάδος των εκπαιδευτικών έχει δώσει μεγάλους
αγώνες για την παιδαγωγική ελευθερία και τη δημοκρατία στο σχολείο και είναι
αντίθετος σε κάθε μορφή αξιολόγησης, που κατηγοριοποιεί τα σχολεία και τιμωρεί τους
εκπαιδευτικούς. Η προσπάθεια να απαλλαγεί το κράτος από τις διαχρονικές του
ευθύνες και να υποδειχθεί ο εκπαιδευτικός ως ο μοναδικός υπαίτιος των προβλημάτων
της εκπαίδευσης, είναι άδικη, επικίνδυνη και δε βοηθάει στη δημιουργία
παιδαγωγικού κλίματος στα σχολεία, το οποίο είναι απαραίτητο, προκειμένου να
έχουμε εκπαίδευση αντάξια των αναγκών της εποχής που διανύουμε. Αλήθεια, πώς θα
σας φαινόταν, εάν ακούγατε στην τηλεόραση τους τζιχαντιστές, που δεν άφησαν
τίποτα όρθιο όπου κι αν πήγαν, ότι… θα ανοικοδομήσουν το Ιράκ και τη Συρία; Και
πώς σας φαίνεται όταν οι κυβερνώντες μας, που, στο όνομα κάθε ευφάνταστης και
ανεδαφικής «μεταρρύθμισης» του τύπου «νέο σχολείο» «κοινωνικό σχολείο» και άλλα
τινά, έχουν, στην κυριολεξία, οδηγήσει την Παιδεία μας στην απόλυτη εξαθλίωση
και απαξίωση, μας υπόσχονται ότι, με την «αξιολόγηση», όλα θα φτιάξουν;
Με
λόγια καθαρά και ξάστερα: η «αξιολόγηση», είτε κάποιοι το πιστεύουν είτε όχι,
αποτελεί την «κερκόπορτα», μέσα από την οποία θα ξεχυθούν οι εντός και εκτός
Ελλάδος μνημονιακοί, εν ονόματι των παχυλών κονδυλίων του ΕΣΠΑ, στα
εναπομείναντα εργασιακά δικαιώματα και θα τα εξαφανίσουν, οδηγώντας χιλιάδες
εργαζόμενους στην απόλυση, τη φτώχεια και την εξαθλίωση. Είναι στο χέρι μας να τους
εμποδίσουμε, είναι στο χέρι μας να διαλύσουμε τα σχέδιά τους, πριν να είναι
αργά για όλους μας…
Χρυσοβαλάντης Δημητρόπουλος
Δάσκαλος – Μέλος Δ
.Σ. του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Εκπαιδευτικών Περιφερειών Πύργου με
την παράταξη «Ανεξάρτητη Κίνηση Εκπαιδευτικών»
(Το παρόν άρθρο δημοσιεύθηκε στην εβδομαδιαία εφημερίδα «ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ» Πύργου τη Δευτέρα 1η Δεκεμβρίου 2014)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου